Ida Johansson

Ställa krav på migsjälv

Kategori: Det allmäna livet

Alla vill ju bli av med sina olater och sånt dumt man gör och säger att man inte ska göra om det eller att man ska sluta med det men likförbannat så trillar man dit igen. Jag har sagt så många gånger efter jag varit ute att; nej ja ska inte dricka igen för jag mår bara dåligt och att de inte va så kul blablabla men endå så gör jag de eftersom mina vänner ska ut och då hänger jag på oså ah ni vet.
 
Men häromdan så sa mamma till mig: "Du lovade mig att om vi köpte en häst åt dig så skulle du inte dricka, men de har du inte klarat och sålänge du gör det så köper jag ingen storhäst åt dig!"
 
Det känns som att det är dags att börja inse att de är igentligen inte så kul o dricka, att jag mår fan inge bättre av det? snarare sämre.. Även om jag inte är ute så ofta så skulle jag ju ändå kunna sitta hemma med familjen och äta gott och vara ute i stallet och mysa med ponnyn?
 
Om jag vill komma någonstans i ridningen så är det bra om jag börjar tänka till så jag har satt upp som mål och riktlinjer som jag ska göra och klara!
 
- Inte dricka eller vara ute länge på kvällarna och komma hem mitt i natten, mina föräldrar kan inte sova när jag inte är hemma och det känns bara elakt.
- Jag ska äta nyttigt! Godis och sånt får komma på helgerna eller när det är något speciellt. Jag ska äta ordentligt och inte börja fuska med maten som de blev här för ett tag sedan, mådde ju inte särskilt bra då heller och det känns som jag börjar trilla dit igen.
- Min prio ett är ju Mimii! Jag ska ta hand om henne och visa henne kärlek, att hon är älskad! Jag har alltid varit ute hos henne lite extra länge på kvällarna och bara mysit med henne fter jag ridit men sedan hon blev skadad så har det inte kännts lika roligt att vara därute den extra stunden när allt redan är gjort? Måste försöka hitta tillbaka dit och det kommer nog så småningom bli bättre när ponnyn börjar komma igång.
- Kroppen, den ska vara i balans för att jag ska orka med skolan, stallet, läxorna och allt som ska göras här hemma. Den ska vara i trimm och jag ska bli stark och även bli stark i sinnet för inget ska kunna trycka ner mig!
- Jag måste försöka spara på mina pengar och inte bara slösa ut dom på massa onödigt skit!
- Sköta skolan! göra mina läxor och uppgifter som jag fått, ta vara på den informationen jag får på lektionerna, plugga inför proven och de nationella som kommer, det är min framtid de hänger på!
 
Om jag vill komma dit jag ska så är det detta som gäller, jag måste ställa krav på migsjälv för att allt ska funka både fysiskt och psykiskt. Visst kan jag vara ute med mina vänner men jag ska lämna alkoholen borta tills jag fyller 18, det är ungefär 1 år och 6 månader kvar!
 
Jag vill jobba med hästarna när jag blir vuxen för det är ju det jag tycker är roligt, jag är ingen kontorsråtta eller datanisse och därför känns det som ett bra val!
Anledningen att jag går vård- och omsorgsprogrammet är för att jag kan bli hippolog eftersom jag ska plugga vidare och skaffa högskolebehörighet, och även om jag ångrar mig så är jag undersköterska och kan jobba inom vården.
 
Nej, nu börjar det snurra i huvudet så det är väl bäst att lägga ifrån sig datorn. Ha en trevlig kväll allesammans!
/Ida
 
Jag har världens finastevänner och jag hoppas jag kan ha kvar dom även om jag inte är med på allt de gör.<3
Världens bästaste Mimii, du ska bara veta vad mycket jag älskar dig! mitt allt. <3
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: